Articles

The Joycean society (2013) van Dora García: Visibiliteit geven of figureren, tijd voor lezen en spreken

Author
  • Sarah Kesenne

Abstract

Dit artikel betreft een analyse van de film The Joycean Society  van de kunstenares Dora Garcia, waarin een leesgroep al dertig jaar het boek Finnegans wake (1939) van James Joyce leest. De film biedt de kans om vanuit de filmtheorie van Jacques Rancière te reageren op het debat rond de idee van ‘visibiliteit te geven’ aan maatschappelijk uitgesloten groepen bij participatieve strategieën in de hedendaagse kunst. Dit verkeert in een patstelling: enerzijds ziet men het participatieve proces als gemeenschapsvormend, anderzijds blijft men participatie wel als kunstwerk valideren, en functioneert het als dusdanig binnen de theatraliteit van de kunstwereld.

Rancière’s begrip van ‘a capacity for fiction’ maakt echter een notie van politieke emancipatie mogelijk, die niet zozeer gebaseerd is ‘visibiliteit geven’, maar die eerder te maken heeft met een spanningsverhouding tussen de vermogens van auteur en acteurs bij het fictionaliseren. Film heeft volgens hem niet de weergave van de werkelijkheid als effect, maar is eerder een doorgronding daarvan. Dit artikel introduceert daarop gebaseerd de term van het ‘figureren’,  en zet dit in als een analyse-instrument om binnen The Joycean society een politieke emancipatie te formuleren.

How to Cite:

Kesenne, S., (2019) “The Joycean society (2013) van Dora García: Visibiliteit geven of figureren, tijd voor lezen en spreken”, Documenta 37(1). doi: https://doi.org/10.21825/documenta.81909

Downloads:
Download PDF
View PDF

1175 Views

68 Downloads

Published on
14 Jan 2019
Peer Reviewed