Marianne Van Kerkhoven heeft als dramaturge een unieke plaats in het podiumkunstenlandschap verworven. Haar loopbaan leest als een verzameling vancruciale momenten in de recente Vlaams-Nederlandse theatergeschiedenis sinds 1968. Na haar vroegtijdig overlijden in 2013 denken verschillende instanties dan ook na over haar artistiek, kritisch en wetenschappelijk nalatenschap. Zo ook Anoek Nuyens en Esther Severi, die in opdracht van het Kaaitheater in 2018 startten met een onderzoek naar de loopbaan van Marianne Van Kerkhoven. Samen met Ronald Geerts willen ze haar werk tot bij een nieuwe generatie theatermakers, -liefhebbers en academici brengen die haar niet mochten leren kennen. Het is een uitnodiging om aan de slag te gaan met de erfenis van Marianne, zich erover te buigen, ze te toetsen aan vandaag, of ze door te geven aan de volgende generaties.
Met bijdragen van Maaike Bleeker, Fanne Boland, Edith Cassiers, Ronald Geerts, Annelies Houtteman, Erwin Jans, Liesbeth Groot Nibbelink, Anoek Nuyens, Nienke Scholts, Esther Severi, Marianne Van Kerkhoven, en Jasmijn Van Wijnen.
Articles
Voorwoord
Anoek Nuyens, Esther Severi and Ronald Geerts
2022-12-06 Volume 40 • Issue 1 • 2022 • Marianne Van Kerkhoven • 5–13
Een theater in wording voor een maatschappij in wording: Het politieke engagement van Marianne Van Kerkhoven
Esther Severi
2022-12-07 Volume 40 • Issue 1 • 2022 • Marianne Van Kerkhoven • 15-49
Het bescheiden denken. Tien kanttekeningen bij de relatie tussen kunst en wetenschap
Marianne Van Kerkhoven
2022-12-06 Volume 40 • Issue 1 • 2022 • Marianne Van Kerkhoven • 51-71
Het primaat van de praktijk. In gesprek met Marianne Van Kerkhoven
Liesbeth Groot Nibbelink
2022-12-06 Volume 40 • Issue 1 • 2022 • Marianne Van Kerkhoven • 73–94
Blijven zitten als het moeilijk wordt. De podiumkunsten in protest
Anoek Nuyens
2022-12-06 Volume 40 • Issue 1 • 2022 • Marianne Van Kerkhoven • 95–110
Over dramaturgie, nogmaals
Maaike Bleeker
2022-12-06 Volume 40 • Issue 1 • 2022 • Marianne Van Kerkhoven • 111–132
Een levend vloerkleed met een doorheen veel twijfel en met behulp van 'de anderen' toch zelfgezocht patroon met enkele kleuren en wat lijnen
Erwin Jans
2022-12-06 Volume 40 • Issue 1 • 2022 • Marianne Van Kerkhoven • 133–146
Kijken zonder potlood in de hand
Marianne Van Kerkhoven
2022-12-06 Volume 40 • Issue 1 • 2022 • Marianne Van Kerkhoven • 147–150
Een dramaturg weet niet beter dan dat zij te pas en te onpas gevraagd wordt uit te leggen wat zij nou eigenlijk doet
Fanne Boland and Jasmijn Van Wijnen
2022-12-06 Volume 40 • Issue 1 • 2022 • Marianne Van Kerkhoven • 151–168
Mer, Mère, Marianne. Vrouwelijkheid en vloeibaarheid in het werk van Marianne Van Kerkhoven
Edith Cassiers
2022-12-06 Volume 40 • Issue 1 • 2022 • Marianne Van Kerkhoven • 169–206
"Ik weet niet wat ik met jou wil, weet jij wat je met mij wilt?" De oud-stagiairs van Marianne in gesprek over haar nalatenschap
Nienke Scholts
2022-12-06 Volume 40 • Issue 1 • 2022 • Marianne Van Kerkhoven • 207–226
The Ongoing Moment. Reflections on image and society
Marianne Van Kerkhoven
2022-12-06 Volume 40 • Issue 1 • 2022 • Marianne Van Kerkhoven • 227–246